Tuesday, 28 October 2014

Kebaikan ESP Shaklee di Sebalik Keburukan Soya yang Sering Digembar-gemburkan

Soya tidak baik untuk kesihatan?

Saya percaya dengan kecanggihan teknologi komunikasi kini, segala maklumat hanya di hujung jari. Begitu juga dengan desas desus yang mengatakan soya tidak baik untuk kesihatan. Soya dikatakan berkhasiat hanyalah agenda orang barat kerana mereka adalah pengeluar terbesar soya. Benarkah hal ini?? Adakah memang benar soya ni tidak berkhasiat langsung? Satu hal yang kita perlu yakin, setiap kejadian Allah pasti ada kebaikannya. Walaubagaimanapun, marilah kita lihat apa yang BURUKNYA soya ni.
ESP shaklee
Ni ler rupenya pokok soya

Adapun keburukan yang pertama, soya mengandungi asid phytic yang menghalang penyerapan zat dan mineral di dalam usus. Ha, nnt dah minum soya lepas tu makan makanan lain yang berkhasiat tapi tak berguna, sebab ada asid phytic tu.

Seterusnya, ketidakbaikan soya yang kedua ialah mengandungi hemaglutinin. Hemaglutinin ini merupakan zat yang menyebabkan sel darah merah bergumpal. Apabila darah bergumpal, ia akan membawa kesan yang berbahaya kepada sistem tubuh.

Lagi keburukan soya ialah mengandungi goitrogen yang menyebabkan fungsi tiroid menjadi lemah. Yang keempat, soya selalunya diubahsuai genetiknya untuk menghasilkan saiz soya yang lebih besar, cantik dan sebagainya. Pengubahsuaian ini dilakukan dengan cara yang tidak selamat, seperti penggunaan racun perosak. Yang kelima, soya mengandungi natural toxin yang tinggi. Ia merupakan antizat (perencat enzim) yang menghalang penyerapan tripsin dan enzim lain yang diperlukan tubuh untuk terus untuk proses penghadaman. Kesannya, perut kembung, kekurangan asid amino, dan kerosakan pankreas. Ada lagi beberapa keburukan soya yang selalu digembar gemburkan tetapi saya tidak kongsikan di sini.

Walaubagaimanapun, saya percaya yang ramai di luar sana adalah penggemar soya seperti air soya, taufufa panas, dan lain2. Apa2 pun sebenarnya wasatiah itu penting.. Berlebih2 itu daripada syaitan. Jangan pula hari2 nk kene minum bergelen-gelen air soya.... 

Kenapa ESP Shaklee Selamat Dinikmati?


Wah, ayat dinikmati tu nampak tak macam lazatnya ESP tu.. Betul, memang lazat, kalau campur susu segar atau penuh Karim kemudian shake shake shake...hasilnya penuh rasa soya yang lazat..perut pun rasa kenyang. Eh eh, bukan nak cerita pasal no sebenarnya. Berbalik kepada isu sama ada ESP Shaklee selamat atau pun tidak, kits perlulah teliti ciri-ciri penghasilan ESP ITU sendiri atau lebih tepat ciri-ciri ESP Shaklee.
Kebaikan ESP Shaklee

Yang pertama sekali, soya yang digunakan adalah Non GMO..ESP Shaklee hanya diekstrak dari kacang soya non-GMO.kacang soya non-GMO yang digunakan oleh Shaklee telah melalui progam Identity Preserved Program (IPP). Melalui program IPP ni, Shaklee memastikan kacang soyanya adalah yang semulajadi dan bebas dari perubahan genetik. Contohnya, jika ia perlukan 9 bulan untuk matang sebelum dituai maka 9 bulanlah masa yang Shaklee peruntukkan. Ia tidak akan diberi apa-apa bahan kimia untuk mempercepatkan kematangannya. Jadi proses penanaman soya untuk Shaklee adalah secara semulajadi.


Kebaikan ESP Shaklee
Kandungan asid amino perlu dalam ESP


Adapun ciri kedua yang perlu dipertimbangkan adalah protein soya tu mesti mengandungi 9 asid amino perlu.. Kalau nak tau, badan memerlukan kesemua 9 ni untuk menghasilkan hormone,jus penghadaman,antibodi, enzyme. Sekiranya salah satu daripada asid amino perlu ini tiada, tahap sistem imunisasi badan kita akan menurun sehingga 30% dan kebanyakan fungsi tubuh akan terganggu dan paling parah mungkin ia akan berhenti berfungsi. Ya, dalam ESP Shaklee ni mengandungi kesemua 9 asid amino perlu yang sangat penting untuk tubuh badan kita. Ini dia nama-nama asid amino tersebut:

  • Isoleucine
  • Leucine
  • Lisin
  • Methionine
  • Phenylalanine
  • Serine
  • Threonine
  • Tryptophan
  • Valine
Semua asid amino melaksanakan fungsi penting dalam badan. Ia bekerja lebih baik apabila anda mengambil semua jenis asid amino, jadi ia adalah penting untuk mendapatkan pelbagai protein dalam diet anda. Protein dalam makanan yang mengandungi semua asid amino dipanggil protein lengkap. Jadi ESP adalah pelengkap protein anda!

Ketiga, dalam proses pembuatan soy isolate, soyflakes mesti dibersihkan dgn air bukan dgn alcohol. Alkohol yang digunakan untuk proses pembersihan soy flakes akan memusnahkan kandungan isoflavone sehingga 88%! Sedanglan isoflavone itu diperlukan utk mengurangkan risiko cancer paru2,etc..Isoflavones juga bermanfaat dlm penyeimbangan hormon dan menaikkan berat tulang.

Keempat, bahan anti-thyroid/anti-growth substance mesti disingkirkan.. Shaklee melakukan proses penyingkiran bahan-bahan yang tidak diperlukan ini, dalam masa memastikan kandungan asid amino dan isoflavone kekal.

Kelima, mesti tidak melalui proses pemanasan ketika menghasilkan protein. Ini adalah kerana, asid amino ni sgt sensitif dgn suhu yg panas. Asid amino akan termusnah jika terdedah kepada suhu yang tinggi.

Kebaikan ESP Shaklee
Nampak tak kandungan Calcium tu???
Yang keenam, Soy isolate itu mesti ditambah dgn unsur Kalsium... Terdapat kajian yang menyatakan bahawa serbuk soya adalah sangat berasid dan boleh mnyebabkan kerapuhan tulang. Justeru itu, unsur Kalsium yang secukupnya mesti ditambah dalam soy protein tu untuk meneutralkan kembali serbuk soya tu. Kebanyakan pengusaha/pengeluar protein tidak menambah cukup kalsium. Berbeza dengan ESP Shaklee ye.

Kesimpulannya di sini, apa yang digemparkan tentang keburukan soya itu bukanlah kerana soya itu tidak berkhasiat, tetapi tangan-tangan manusia yang hanya memikirkan keuntungan diri sahaja sehingga mengabaikan cara yang selamat dalam pengendalian dan penghasilan protein soya itulah yang menyebabkan soya yang kita selalu minum jadi tidak bagus. Tak sampai hati nak kata buruk sangat soya ni kerana, saya pun minum je air kotak soya yang dijual, kadang-kadang beli air soya kat pasar malam, cuma dalam kadar yang sederhana tau. Jangan berlebih-lebih! Saya juga ingin menekankan bahawa ESP Shaklee telah melalui pelbagai ujian makmal R&D nya, hasil kajian bertahun-tahun, dan InsyaAllah ia bukan sahaja selamat, malahan baik untuk kesihatan.

Untuk dapatkan pelbagai produk kesihatan shaklee, dengan segala hormatnya hubungilah saya. Konsultasi percuma untuk pelanggan yang dikasihi.


Juhaina binti Mohammad
Shaklee independent distributor (1066975)
013-293 2464
COD : Krubong, Malim, Ayer Keroh, Durian Tunggal,Melaka tengah, alor gajah
Penghantaran : seluruh Malaysia