Monday, 9 December 2013

5 Sebab Wanita Memerlukan Omega-3



Perkataan LEMAK memang amat ditakuti oleh kebanyakan wanita, sehingga timbul dendam yang mendalam dengan segala lemak yang ada di dunia ini. Tapi usahlah berdendam dengan lemak baik yang memang penting untuk diet seharian kita.

Lemak tepu ( yang terdapat dalam daging , tenusu dan telur) atau lemak trans ( didapati dalam makanan seperti kentang goreng , kuih , kek, dan lain-lain ) adalah lemak yang tidak baik untuk badan. Lemak ini akan membawa kepada simptom arteri tersumbat dan meningkatkan risiko untuk menghidap penyakit koronari.

Walaubagaimanapun, tidak semua lemak diet adalah sama. Terdapat satu jenis lemak yang sangat diperlukan oleh tubuh kita iaitu Omega-3. Omega-3 adalah sejenis lemak politaktepu yang penting untuk kesihatan yang optimum. Namun, tubuh manusia tidak boleh menghasilkannya sendiri. Jadi ia adalah penting untuk mendapatkan Omega -3 dalam diet harian anda.

Terdapat pelbagai bentuk omega -3 asid lemak - alfa -linolenik (ALA), asid docosahexaenoic (DHA) dan asid eicosapentaenoic (EPA). Badan kita memerlukan lebih besar kuantiti DHA dan EPA yang terdapat dalam beberapa jenis ikan contohnya ikan salmon.

Selain untuk kesihatan yang optimum, wanita amat digalakkan untuk mengambil Omega-3 kerana:


  • Mengurangkan Kesakitan Semasa Datang Haid

  • Ia boleh membantu mengelak kanser kolorektal 



Berdasarkan kajian yang diterbitkan dalam American Journal of Clinical Nutrition , wanita yang makan ikan tiga kali seminggu adalah 33 peratus kurang cenderung untuk membangunkan polip , atau pertumbuhan tisu, di dalam kolon . Walaupun polip usus adalah lambat berkembang dan mempunyai risiko yang rendah bertukar menjadi malignan (sel-sel barah) , mereka mempunyai frekuensi yang tinggi untuk meningkat seiring dengan usia dan boleh menyebabkan kecenderungan untuk terjadinya kanser kolon.

  • Melindungi daripada Osteoporosis
  

Osteoporosis ialah kehilangan kepadatan tulang dari masa ke masa . Bermula dengan kepadatan tulang yang lebih rendah, secara semulajadinya wanita berisiko lebih tinggi  untuk mendapat osteoporosis berbanding lelaki. Dan bagi wanita yang mempunyai kecenderungan genetik, risiko adalah lebih tinggi. Kadang-kadang, penurunan estrogen semasa menopaus juga menyebabkan keadaan ini berlaku.

  • Mengurangkan Risiko Kanser Payudara

Berdasarkan satu kajian Amerika yang melibatkan 35,000 wanita pos-menopaus yang tidak mempunyai sejarah kanser payudara, makanan yang kaya dengan omega -3 dengan ketara boleh mengurangkan risiko wanita untuk kanser payudara. Wanita yang mempunyai makanan tambahan minyak ikan mempunyai risiko kurang 32 peratus daripada kanser payudara.

Walau bagaimanapun , penemuan ini adalah dalam peringkat awal dan penyelidikan lanjutan masih diperlukan untuk memahami kesan bahawa Omega -3 terhadap  pencegahan kanser payudara.

  • Mencegah Kemurungan


Omega- 3 juga boleh menangkis kemurungan. Dalam salah satu kajian terbesar tentang pemakanan tambahan omega- 3 yang disiarkan dalam sebuah Jurnal Psikiatri, omega- 3 dalam makanan tambahan telah didapati berkesan terhadap kemurungan utama (tetapi tidak untuk gangguan kebimbangan / anxiety disorders) .

Dalam kajian ini,dikatakan tahap yang tinggi EPA dalam supplemen omega -3 digunakan untuk menstabilkan mood dan meningkatkan kualiti hidup pesakit.


Tambah omega -3 untuk diet anda!

Katakanlah perkataan " Omega- 3" dan salmon datang ke fikiran. Nah, anda tidak perlu makan ikan yang sama tiga kali seminggu. Makanan yang disenaraikan di bawah juga sumber yang baik omega -3:

  • Ikan & makanan laut : salmon liar , ikan kembung , herring , sardin , tuna, kekapis, udang 
  • Kacang Kenari , kacang Brazil dan kacang soya
  • Tumbuhan Alga , flaxseeds atau minyak flaxseed , kembang kol, hummus , Collard hijau.

Dan jika anda ingin memastikan anda mendapat cukup omega-3, anda boleh mempertimbangkan untuk mengambil makanan tambahan yang mengandungi minyak ikan, minyak kril atau tinggi DHA minyak alga.

Pengambilan supplemen perlulah dengan nasihat doktor atau konsultasi dari yang pakar bagi memastikan tahap kesihatan anda dan kesan-kesan yang mungkin dari pengambilan supplemen tersebut.


 Dapatkan Omega Guard Shaklee segera. 


SMS/ Wassap : 013-2922464

Salam Sayang,
Juhaina binti Mohamad
Shaklee Independent Distributor (1066975)
COD: Melaka
Penghantaran Seluruh Malaysia

Thursday, 5 December 2013

Khasiat Omega 3 Terhadap Kesihatan Tubuh Manusia





Artikel ini dipetik dari laman web PRISTIN.

Gelatin Ikan dan kepentingan kesihatan


1. Adakah Omega-3 membantu dalam sindrom kepenatan melampau?
EPA bersama dengan asid linolenik gama (GLA) yang hadir di dalam minyak ikan mambantu pengurangan asid lemak di dalam sindrom kepenatan terlampau. Menurut kajian dari Hospital Hammersmith, UK pengambilan tambahan asid lemak Omega-3 dapat membantu di dalam perubatan sindrom ini. Ini adalah kerana Omega-3 mampu mengurangkan pengeluaran cytokine yang dikaitkan denan sindrom kepenatan terlampau (Journal Acta Psychiatrica Scandinavica, 2002).



2. Bolehkah Omega-3 mambantu di dalam mood disorder?
Data-data yang dihasilkan oleh pengkaji-pengkaji seluruh dunia menunjukkan bahawa EPA bersama dengan DHA membantu di dalam 'mood disorder'. Akibat daripada kekurangan pengambilan lemak, kita mendapat jumlah jumlah asid lemak Omega-3 yg kurang untuk fungsi otak yang sihat dan tahap mood seseorang. Kemurungan adalah lebih berhubung kait dengan penyakt koronari arteri daripada kepelbagaian personaliti yang lain, kemungkinan kerana kedua-duanya berpunca daripada kekurangan asid lemak Omega-3.

3. Adakah minyak ikan Omega-3 membantu kepada asma?
Sudah tentu, asid-asid lemak Omega-3 telah dicatatkan mempunyai kesan anti-keradangan. Satu kajian telah dijalankan ke atas 29 orang kanak-kanak yang mempunyai asma salur pernafasan. Mereka telah diberikan supplemen pemakanan minyak ikan selama 10 bulan. Kumpulan tersebut seterusnya telah dibandingkan dengan kumpulan kawalan yang tidak diberikan sebarang supplemen minyak ikan. Mata bagi simptom-simptom asma berkurangan dalam kumpulan yang mengamalkan minyak ikan, tetapi tidak kepada kumpulan kawalan. (Eup Respair J.2000 Nov; 861 -5.).

Satu lagi kajian yang dijalankan di Australia telah menyimpulkan bahawa pengamalan minyak Omega-6 yang tinggi daripada majerin dan minyak sayur-sayuran sebenarnya meningkatkan risiko asma. Kajian ini menunjukkan bahawa minyak Omega-6 mendorong keradangan dan minyak ikan Omega-3, sebaliknya, bersifat anti-keradangan. (Thorax 2001 Royal Children Hospital Melbourne, Australia).

Kajian-kajian telah menunjukkan bahawa supplemen minyak ikan Omega-3 memberikan kesan anti-keradangan kepada penyakit paru-paru kronik yang disifatkan oleh kesukaran dalam pernafasan. (Chest 2005;28:3817-3827). la memberikan kesan perlindungan kepada perigecutan salur pernafasan yang dicetuskan oleh senaman (EIB). (Chest 2006;129:39-49)

4. Bagaimanakah Omega-3 melawan penyakit asma?
Ketika menghadapi serangan asma, badan pesakit akan menghasilkan lebih 3X bahan keradangan yang dipanggil 'leukotriene B4' atauipun LTB4. ubat yang diberi berfungsi dgn menahan pengeluaran LTB4. malangnya terdapat beberapa kesan terhadap pesakit. Asid lemak Omega-3 juga bertindak menahan pengeluaran ini tetapi dengan cara yang berbeza. Omega-3 menyebabkan system daya tahan badan menghasilkan lebih sedikit LTB4 dan meningkatkan pengeluaran bahn saing lain dipanggil LTB5 yang mempunyai kesan penyekatan. Semakin banyak LTB5 dihasilkan semakin kurang serangan penyakit asma

5. Adakah minyak ikan Omega-3 membantu kepada arthritis?
Supplemen EPA dapat mengurangkan kekakuan pada sebelah pagi, kesakitan dan pembengkakan sendi-sendi serta memudahkan pergerakan yang mungkin melumpuhkan arthritis. (Adv. Ther 2002 Mar-Apr:19 (2)101)."Eicosanoids buruk" yang dihasilkan daripada pengambilan karbohidrat ringkas dan minyak Omega-6 yang berlebihan, menggalakkan keradangan pada sendi. Supplemen minyak ikan Omega-3 menindas penghasilan eicosanoids buruk tersebut. (Atherosclerosis, 1990:81: 209-216).

Supplemen minyak ikan sebenarnya memperbaiki tahap kesihatan klinikal pesakit-pesakit yang mengidapi rheumatoid arthritis (J. Rheumatol 2000 Oct: 27 (10); 2343-6) dan bermanfaat kepada pesakit-pesakit yang sememangnya ada rheumatoid arthritis (J. Rheumatol 2001 Nov: 28 (11): 2563-5). Minyak ikan tidak bertindak sepantas ubat-ubatan. la tidak memberikan anda kesan yang pantas tetapi sementara sebagaimana aspirin dapat berikan. Anda perlulah bersabar memandangkan rawatan dalaman akan mengambil masa beberapa bulan. Perubahan imuniti yang menyeluruh mungkin mengambil masa selama 9 bulan. Kesabaran anda akan dibalas kerana terapi sebegini adalah bebas daripada kesan-kesan sampingan. (Arthritis And Rheumatism, 1994; 37: 824-29). Sekali lagi, kami merujuk kepada pengamalan dosej yang tinggi - 3-4g EPA.

Bulan Disember 2013 ini adalah promosi bagi Omega Guard. Beli 6 percuma 1... Percuma keahlian Shaklee (terma dan syarat).





Salam Sayang,

Juhaina (SID : 1066975)
013-2922464
COD : Seluruh Melaka
Penghantaran ke seluruh Malaysia