5 Sebab Wanita Memerlukan Omega-3



Perkataan LEMAK memang amat ditakuti oleh kebanyakan wanita, sehingga timbul dendam yang mendalam dengan segala lemak yang ada di dunia ini. Tapi usahlah berdendam dengan lemak baik yang memang penting untuk diet seharian kita.

Lemak tepu ( yang terdapat dalam daging , tenusu dan telur) atau lemak trans ( didapati dalam makanan seperti kentang goreng , kuih , kek, dan lain-lain ) adalah lemak yang tidak baik untuk badan. Lemak ini akan membawa kepada simptom arteri tersumbat dan meningkatkan risiko untuk menghidap penyakit koronari.

Walaubagaimanapun, tidak semua lemak diet adalah sama. Terdapat satu jenis lemak yang sangat diperlukan oleh tubuh kita iaitu Omega-3. Omega-3 adalah sejenis lemak politaktepu yang penting untuk kesihatan yang optimum. Namun, tubuh manusia tidak boleh menghasilkannya sendiri. Jadi ia adalah penting untuk mendapatkan Omega -3 dalam diet harian anda.

Terdapat pelbagai bentuk omega -3 asid lemak - alfa -linolenik (ALA), asid docosahexaenoic (DHA) dan asid eicosapentaenoic (EPA). Badan kita memerlukan lebih besar kuantiti DHA dan EPA yang terdapat dalam beberapa jenis ikan contohnya ikan salmon.

Selain untuk kesihatan yang optimum, wanita amat digalakkan untuk mengambil Omega-3 kerana:


  • Mengurangkan Kesakitan Semasa Datang Haid

  • Ia boleh membantu mengelak kanser kolorektal 



Berdasarkan kajian yang diterbitkan dalam American Journal of Clinical Nutrition , wanita yang makan ikan tiga kali seminggu adalah 33 peratus kurang cenderung untuk membangunkan polip , atau pertumbuhan tisu, di dalam kolon . Walaupun polip usus adalah lambat berkembang dan mempunyai risiko yang rendah bertukar menjadi malignan (sel-sel barah) , mereka mempunyai frekuensi yang tinggi untuk meningkat seiring dengan usia dan boleh menyebabkan kecenderungan untuk terjadinya kanser kolon.

  • Melindungi daripada Osteoporosis
  

Osteoporosis ialah kehilangan kepadatan tulang dari masa ke masa . Bermula dengan kepadatan tulang yang lebih rendah, secara semulajadinya wanita berisiko lebih tinggi  untuk mendapat osteoporosis berbanding lelaki. Dan bagi wanita yang mempunyai kecenderungan genetik, risiko adalah lebih tinggi. Kadang-kadang, penurunan estrogen semasa menopaus juga menyebabkan keadaan ini berlaku.

  • Mengurangkan Risiko Kanser Payudara

Berdasarkan satu kajian Amerika yang melibatkan 35,000 wanita pos-menopaus yang tidak mempunyai sejarah kanser payudara, makanan yang kaya dengan omega -3 dengan ketara boleh mengurangkan risiko wanita untuk kanser payudara. Wanita yang mempunyai makanan tambahan minyak ikan mempunyai risiko kurang 32 peratus daripada kanser payudara.

Walau bagaimanapun , penemuan ini adalah dalam peringkat awal dan penyelidikan lanjutan masih diperlukan untuk memahami kesan bahawa Omega -3 terhadap  pencegahan kanser payudara.

  • Mencegah Kemurungan


Omega- 3 juga boleh menangkis kemurungan. Dalam salah satu kajian terbesar tentang pemakanan tambahan omega- 3 yang disiarkan dalam sebuah Jurnal Psikiatri, omega- 3 dalam makanan tambahan telah didapati berkesan terhadap kemurungan utama (tetapi tidak untuk gangguan kebimbangan / anxiety disorders) .

Dalam kajian ini,dikatakan tahap yang tinggi EPA dalam supplemen omega -3 digunakan untuk menstabilkan mood dan meningkatkan kualiti hidup pesakit.


Tambah omega -3 untuk diet anda!

Katakanlah perkataan " Omega- 3" dan salmon datang ke fikiran. Nah, anda tidak perlu makan ikan yang sama tiga kali seminggu. Makanan yang disenaraikan di bawah juga sumber yang baik omega -3:

  • Ikan & makanan laut : salmon liar , ikan kembung , herring , sardin , tuna, kekapis, udang 
  • Kacang Kenari , kacang Brazil dan kacang soya
  • Tumbuhan Alga , flaxseeds atau minyak flaxseed , kembang kol, hummus , Collard hijau.

Dan jika anda ingin memastikan anda mendapat cukup omega-3, anda boleh mempertimbangkan untuk mengambil makanan tambahan yang mengandungi minyak ikan, minyak kril atau tinggi DHA minyak alga.

Pengambilan supplemen perlulah dengan nasihat doktor atau konsultasi dari yang pakar bagi memastikan tahap kesihatan anda dan kesan-kesan yang mungkin dari pengambilan supplemen tersebut.


 Dapatkan Omega Guard Shaklee segera. 


SMS/ Wassap : 013-2922464

Salam Sayang,
Juhaina binti Mohamad
Shaklee Independent Distributor (1066975)
COD: Melaka
Penghantaran Seluruh Malaysia

Comments

Popular posts from this blog

Pentingnya Hobi untuk Kurangkan Stress

Puisi yang Menyentuh Hati Seorang Perempuan

Tips Menghilangkan Parut Chicken Pox yang Cepat dan Berkesan