Monday, 9 December 2013

5 Sebab Wanita Memerlukan Omega-3



Perkataan LEMAK memang amat ditakuti oleh kebanyakan wanita, sehingga timbul dendam yang mendalam dengan segala lemak yang ada di dunia ini. Tapi usahlah berdendam dengan lemak baik yang memang penting untuk diet seharian kita.

Lemak tepu ( yang terdapat dalam daging , tenusu dan telur) atau lemak trans ( didapati dalam makanan seperti kentang goreng , kuih , kek, dan lain-lain ) adalah lemak yang tidak baik untuk badan. Lemak ini akan membawa kepada simptom arteri tersumbat dan meningkatkan risiko untuk menghidap penyakit koronari.

Walaubagaimanapun, tidak semua lemak diet adalah sama. Terdapat satu jenis lemak yang sangat diperlukan oleh tubuh kita iaitu Omega-3. Omega-3 adalah sejenis lemak politaktepu yang penting untuk kesihatan yang optimum. Namun, tubuh manusia tidak boleh menghasilkannya sendiri. Jadi ia adalah penting untuk mendapatkan Omega -3 dalam diet harian anda.

Terdapat pelbagai bentuk omega -3 asid lemak - alfa -linolenik (ALA), asid docosahexaenoic (DHA) dan asid eicosapentaenoic (EPA). Badan kita memerlukan lebih besar kuantiti DHA dan EPA yang terdapat dalam beberapa jenis ikan contohnya ikan salmon.

Selain untuk kesihatan yang optimum, wanita amat digalakkan untuk mengambil Omega-3 kerana:


  • Mengurangkan Kesakitan Semasa Datang Haid

  • Ia boleh membantu mengelak kanser kolorektal 



Berdasarkan kajian yang diterbitkan dalam American Journal of Clinical Nutrition , wanita yang makan ikan tiga kali seminggu adalah 33 peratus kurang cenderung untuk membangunkan polip , atau pertumbuhan tisu, di dalam kolon . Walaupun polip usus adalah lambat berkembang dan mempunyai risiko yang rendah bertukar menjadi malignan (sel-sel barah) , mereka mempunyai frekuensi yang tinggi untuk meningkat seiring dengan usia dan boleh menyebabkan kecenderungan untuk terjadinya kanser kolon.

  • Melindungi daripada Osteoporosis
  

Osteoporosis ialah kehilangan kepadatan tulang dari masa ke masa . Bermula dengan kepadatan tulang yang lebih rendah, secara semulajadinya wanita berisiko lebih tinggi  untuk mendapat osteoporosis berbanding lelaki. Dan bagi wanita yang mempunyai kecenderungan genetik, risiko adalah lebih tinggi. Kadang-kadang, penurunan estrogen semasa menopaus juga menyebabkan keadaan ini berlaku.

  • Mengurangkan Risiko Kanser Payudara

Berdasarkan satu kajian Amerika yang melibatkan 35,000 wanita pos-menopaus yang tidak mempunyai sejarah kanser payudara, makanan yang kaya dengan omega -3 dengan ketara boleh mengurangkan risiko wanita untuk kanser payudara. Wanita yang mempunyai makanan tambahan minyak ikan mempunyai risiko kurang 32 peratus daripada kanser payudara.

Walau bagaimanapun , penemuan ini adalah dalam peringkat awal dan penyelidikan lanjutan masih diperlukan untuk memahami kesan bahawa Omega -3 terhadap  pencegahan kanser payudara.

  • Mencegah Kemurungan


Omega- 3 juga boleh menangkis kemurungan. Dalam salah satu kajian terbesar tentang pemakanan tambahan omega- 3 yang disiarkan dalam sebuah Jurnal Psikiatri, omega- 3 dalam makanan tambahan telah didapati berkesan terhadap kemurungan utama (tetapi tidak untuk gangguan kebimbangan / anxiety disorders) .

Dalam kajian ini,dikatakan tahap yang tinggi EPA dalam supplemen omega -3 digunakan untuk menstabilkan mood dan meningkatkan kualiti hidup pesakit.


Tambah omega -3 untuk diet anda!

Katakanlah perkataan " Omega- 3" dan salmon datang ke fikiran. Nah, anda tidak perlu makan ikan yang sama tiga kali seminggu. Makanan yang disenaraikan di bawah juga sumber yang baik omega -3:

  • Ikan & makanan laut : salmon liar , ikan kembung , herring , sardin , tuna, kekapis, udang 
  • Kacang Kenari , kacang Brazil dan kacang soya
  • Tumbuhan Alga , flaxseeds atau minyak flaxseed , kembang kol, hummus , Collard hijau.

Dan jika anda ingin memastikan anda mendapat cukup omega-3, anda boleh mempertimbangkan untuk mengambil makanan tambahan yang mengandungi minyak ikan, minyak kril atau tinggi DHA minyak alga.

Pengambilan supplemen perlulah dengan nasihat doktor atau konsultasi dari yang pakar bagi memastikan tahap kesihatan anda dan kesan-kesan yang mungkin dari pengambilan supplemen tersebut.


 Dapatkan Omega Guard Shaklee segera. 


SMS/ Wassap : 013-2922464

Salam Sayang,
Juhaina binti Mohamad
Shaklee Independent Distributor (1066975)
COD: Melaka
Penghantaran Seluruh Malaysia

Thursday, 5 December 2013

Khasiat Omega 3 Terhadap Kesihatan Tubuh Manusia





Artikel ini dipetik dari laman web PRISTIN.

Gelatin Ikan dan kepentingan kesihatan


1. Adakah Omega-3 membantu dalam sindrom kepenatan melampau?
EPA bersama dengan asid linolenik gama (GLA) yang hadir di dalam minyak ikan mambantu pengurangan asid lemak di dalam sindrom kepenatan terlampau. Menurut kajian dari Hospital Hammersmith, UK pengambilan tambahan asid lemak Omega-3 dapat membantu di dalam perubatan sindrom ini. Ini adalah kerana Omega-3 mampu mengurangkan pengeluaran cytokine yang dikaitkan denan sindrom kepenatan terlampau (Journal Acta Psychiatrica Scandinavica, 2002).



2. Bolehkah Omega-3 mambantu di dalam mood disorder?
Data-data yang dihasilkan oleh pengkaji-pengkaji seluruh dunia menunjukkan bahawa EPA bersama dengan DHA membantu di dalam 'mood disorder'. Akibat daripada kekurangan pengambilan lemak, kita mendapat jumlah jumlah asid lemak Omega-3 yg kurang untuk fungsi otak yang sihat dan tahap mood seseorang. Kemurungan adalah lebih berhubung kait dengan penyakt koronari arteri daripada kepelbagaian personaliti yang lain, kemungkinan kerana kedua-duanya berpunca daripada kekurangan asid lemak Omega-3.

3. Adakah minyak ikan Omega-3 membantu kepada asma?
Sudah tentu, asid-asid lemak Omega-3 telah dicatatkan mempunyai kesan anti-keradangan. Satu kajian telah dijalankan ke atas 29 orang kanak-kanak yang mempunyai asma salur pernafasan. Mereka telah diberikan supplemen pemakanan minyak ikan selama 10 bulan. Kumpulan tersebut seterusnya telah dibandingkan dengan kumpulan kawalan yang tidak diberikan sebarang supplemen minyak ikan. Mata bagi simptom-simptom asma berkurangan dalam kumpulan yang mengamalkan minyak ikan, tetapi tidak kepada kumpulan kawalan. (Eup Respair J.2000 Nov; 861 -5.).

Satu lagi kajian yang dijalankan di Australia telah menyimpulkan bahawa pengamalan minyak Omega-6 yang tinggi daripada majerin dan minyak sayur-sayuran sebenarnya meningkatkan risiko asma. Kajian ini menunjukkan bahawa minyak Omega-6 mendorong keradangan dan minyak ikan Omega-3, sebaliknya, bersifat anti-keradangan. (Thorax 2001 Royal Children Hospital Melbourne, Australia).

Kajian-kajian telah menunjukkan bahawa supplemen minyak ikan Omega-3 memberikan kesan anti-keradangan kepada penyakit paru-paru kronik yang disifatkan oleh kesukaran dalam pernafasan. (Chest 2005;28:3817-3827). la memberikan kesan perlindungan kepada perigecutan salur pernafasan yang dicetuskan oleh senaman (EIB). (Chest 2006;129:39-49)

4. Bagaimanakah Omega-3 melawan penyakit asma?
Ketika menghadapi serangan asma, badan pesakit akan menghasilkan lebih 3X bahan keradangan yang dipanggil 'leukotriene B4' atauipun LTB4. ubat yang diberi berfungsi dgn menahan pengeluaran LTB4. malangnya terdapat beberapa kesan terhadap pesakit. Asid lemak Omega-3 juga bertindak menahan pengeluaran ini tetapi dengan cara yang berbeza. Omega-3 menyebabkan system daya tahan badan menghasilkan lebih sedikit LTB4 dan meningkatkan pengeluaran bahn saing lain dipanggil LTB5 yang mempunyai kesan penyekatan. Semakin banyak LTB5 dihasilkan semakin kurang serangan penyakit asma

5. Adakah minyak ikan Omega-3 membantu kepada arthritis?
Supplemen EPA dapat mengurangkan kekakuan pada sebelah pagi, kesakitan dan pembengkakan sendi-sendi serta memudahkan pergerakan yang mungkin melumpuhkan arthritis. (Adv. Ther 2002 Mar-Apr:19 (2)101)."Eicosanoids buruk" yang dihasilkan daripada pengambilan karbohidrat ringkas dan minyak Omega-6 yang berlebihan, menggalakkan keradangan pada sendi. Supplemen minyak ikan Omega-3 menindas penghasilan eicosanoids buruk tersebut. (Atherosclerosis, 1990:81: 209-216).

Supplemen minyak ikan sebenarnya memperbaiki tahap kesihatan klinikal pesakit-pesakit yang mengidapi rheumatoid arthritis (J. Rheumatol 2000 Oct: 27 (10); 2343-6) dan bermanfaat kepada pesakit-pesakit yang sememangnya ada rheumatoid arthritis (J. Rheumatol 2001 Nov: 28 (11): 2563-5). Minyak ikan tidak bertindak sepantas ubat-ubatan. la tidak memberikan anda kesan yang pantas tetapi sementara sebagaimana aspirin dapat berikan. Anda perlulah bersabar memandangkan rawatan dalaman akan mengambil masa beberapa bulan. Perubahan imuniti yang menyeluruh mungkin mengambil masa selama 9 bulan. Kesabaran anda akan dibalas kerana terapi sebegini adalah bebas daripada kesan-kesan sampingan. (Arthritis And Rheumatism, 1994; 37: 824-29). Sekali lagi, kami merujuk kepada pengamalan dosej yang tinggi - 3-4g EPA.

Bulan Disember 2013 ini adalah promosi bagi Omega Guard. Beli 6 percuma 1... Percuma keahlian Shaklee (terma dan syarat).





Salam Sayang,

Juhaina (SID : 1066975)
013-2922464
COD : Seluruh Melaka
Penghantaran ke seluruh Malaysia 

Thursday, 14 November 2013

Merawat Bayi Batuk dan Selesema

Salam ceria semua... fuh..ummi ni baru bleh nak ceria. Bayiku Nashuha diserang virus. Pakej lengkap dia dapat batuk, selesema dan demam. berjangkit dari umminya yang telah menerima jangkitan dari abang-abangnya. Kesian ummi tengok bayi sekecil itu terbatuk-batuk, dan yang paling merisaukan adalah demamnya. Yelah demam boleh membawa kepada sawan dan kalau tidak bernasib baik boleh memberi kesan kepada perkembangannya.

Bagaimana yang dikatakan demam itu??

Demam adalah kenaikan suhu tubuh di atas normal. Berikut adalah tanda-tanda anak kita demam:-

  • Suhu badan yg diambil di telinga lebih daripada 38 darjah celcius
  • Suhu badan di dalam mulut lebih daripada 37.5 darjah celcius
  • Suhu badan di ketiak lebih daripada 37.2 darjah celcius
Tapi naluri keibuan kita akan tahu dengan memegang anggota tubuhnya, kita dapat merasakan yang anak kita demam. Tapi kalau boleh pastikan anda ada penyukat suhu atau termometer di rumah untuk sekurang-kurangnya menenangkan hati kita atau memberi kita sign bila harus bertindak dengan cemas..hehe. Kalau suhu bayi dah cecah sampai ke 39 darjah celcius, tolong terus dibawa ke klinik atau hospital.

Sang ummi yang kerisauan ini pastinya tak senang duduk melihat Nashuha jadi pasif, menangis pun suara tak keluar.. ye la serak mcm orang dewasa kalau batuk jadi mcm Ella rock gitu. Antara tindakan yang ummi buat adalah untuk memastikan suhu badannya turun dan terkawal. Kejap-kejap check suhu, pastu tuam dengan towel (yang Nashuha tak suka..dia terkejut), juga bagi paracetamol 120mg (2.5ml). Untuk hilangkan batuk...yang tu ummi google mcm2 petua. Antara yang ummi buat adalah bagi air zam zam campur madu sikit. Bagi dia minum, tapi abang Anas dia yg tolong banyak. takpe la kan, abang Anas pn ada batuk gak, lagi pun madu bagus. Malam2 ummi sapu vicks sikit kat dada dan ubun2. Ada yg kata Vicks tak bagus untuk bayi bawah 2 tahun, tetapi ikhtiarkan je sambil doa semoga Vicks yang sikit tu tidak memudaratkan. Dan pastinya ummi tak putus berdoa kepada Allah agar bagi kesembuhan dan kesihatan buat anak2 ummi. Doa ibu kan mustajab...

Ummi tak lupa bawa gi klinik gak. Dua klinik ummi bawak Nashuha ni, sebab rasa tak puas hati...hehe. Klinik pertama mmg selalu pegi klinik ni, Doktor bagi ubat batuk (cairkan kahak) dan antibiotik...ubat demam tak bagi sebab ummi bagitau ubat dah ada. Bila tang ubat2 nk bagi baby mmg ummi risau... kalau boleh tanak bagi ubat banyak kat baby ni..apa lagi antibiotik. Tapi dalam risau tu ada terbagi gak ubat cairkn kahak tu dua kali. ?Klinik kedua adalah klinik pakar kanak2... cuba la tanya mcm2, tp doktor xde perasaan je nk menjawab...emmm takpe la. Doktor bagi ubat titis kt hidung, utk memudahkn pernafasannya dan mencairkn lendir... ok la guna ubat ni je. Agak membantu jugak sebab mlm2 Nashuha tersumbat hidungnya.

Ummi juga menjaga pemakanan sebab baby kan breastfeed, mungkin zat2 dari apa yg ummi makan tu dpt kat dia. Ummi mkn segala supplemen Shaklee yang ummi ada..haha...OmegaGuard, Alfalfa, minum ESP, makan Ostematrix,hehe..lagi bagus kalau ada vit-C, tapi ummi belum beli..

Cukup dulu perkongsian ummi untuk kali ini.

salam sayang,
Juhaina Mohamad
Shaklee Independent Distributor (1066975)
0132922464
COD Area Melaka, Delivery seluruh Malaysia.

Thursday, 31 October 2013

Kenapa Tubuh kita Perlukan Supplemen @ Makanan Tambahan??


Haaa tajuk common kan?? Tapi inilah hakikatnya... tubuh kita perlukan bantuan pemakanan yang seimbang. Mungkin kita rasa kita dah ambil pemakanan yang seimbang, contohnya protein dah ada dalam lauk2 yg kita makan mcm ikan, ayam, telur dsb. sayur-sayuran pn kita makan dengan harapan ia membekalkan keperluan vitamin kepada tubuh kita... Tapi korang sume mesti pernah belajar camne bila masak sayur tu tak boleh sampai terlalu layu nnt hilang zat. Bagi sy sendiri pun selalu termasak sampai layu...huhu.. ni kes nak buat baaanyak keje dalam satu masa, (kalau bleh nk bahagi2 badan ni). Akibatnya makan le kita sayur yg kurang dh zatnya tu... apath lagi kalau kita selalu makan di luar (kedai), of course penyedap rasa pun banyak dimasukkan dalam makanan kita. Jadi, boleh tak kita nk jamin kita sudah makan makanan yang seimbang khasiatnya?

Sy listkan sebab kenapa kita perlukan supplemen/ vitamin tambahan :

  1. Tidak mengikut piramid makanan atau makanan seimbang.
  2. Masalah Penghadaman. Penghadaman yang tak efisien boleh membataskan penyerapan vitamin oleh tubuh. Contohnya jika mengunyah makanan dengan kurang sempurna atau terlalu cepat. Ini menghasilkan saiz partikel makanan yang lebih besar dari normal iaitu terlalu besar bagi tindakan lengkap oleh enzim-enzim penghadaman. Mereka yang menggunakan gigi palsu juga boleh menjejaskan penyerapan vitamin akibat pengunyahan kurang efisien.
  3. Kopi, Teh Panas & Rempah Tabiat meminum air yang terlalu panas atau pengambilan terlalu banyak kopi, teh, jeruk dan rempah boleh menyebabkan inflamasi atau keradangan pada lapisan saluran pencernaan. Ini mengakibatkan kurangnya rembesan cecair penghadaman serta penyerapan vitamin dan mineral menjadi kurang.
  4. Pengambilan alkohol yang berlebihan boleh menyebabkan kerosakan pada hati dan pankreas iaitu organ yang penting dalam proses penghadaman dan metabolisma. Pengambilan alkohol yang kerap dan banyak menyebabkan badan memerlukan lebih banyak Vitamin B terutamanya thiamine, niacin, pyridoxine, asid folik, Vitamin B12, Vitamin A, Vitamin C, zink, magnesium dan juga kalsium.
  5. Amalan merokok boleh menyebabkan iritasi pada saluran penghadaman dan meningkatkan keperluan badan terhadap Vitamin C yang juga penting dalam fungsi sistem imun.
  6. Julap / ubat sembelit / ubat kurus. Penggunaan julap secara berlebihan boleh mengakibatkan kurangnya penyerapan vitamin dan mineral daripada makanan. Paraffin dan lain-lain minyak mineral meningkatkan kehilangan vitamin larut lemak seperti Vitamin A, D, E dan K. Penggunaan julap yang banyak juga boleh menyebabkan kehilangan mineral seperti potassium, sodium dan magnesium.
  7. Fad Diet. Diet ganjil yang tidak mengandungi semua kumpulan makanan berkemungkinan kurang mengandungi vitamin. Paling popular, diet kurang lemak, jika diamalkan secara ekstrem boleh mengakibatkan kekurangan Vitamin A, D, E dan K. Diet vegetarian yang tidak mengambil daging dan sumber haiwan lain pula perlu dirancang dengan baik supaya tidak kekurangan Vitamin B12 yang boleh mengakibatkan anemia.
  8. Makanan Terlebih Masak. Memasak terlalu lama atau memanaskan semula daging dan sayuran boleh memusnahkan Vitamin B, C dan E.
  9. Makanan Diproses (dalam tin). Pemprosesan makanan yang bertujuan meningkatkan jangkamasa penyimpanan boleh menyebabkan kandungan nutrien berkurangan atau hilang sama sekali.
  10. Makanan segera yang tinggi kandungan karbohidrat, gula dan garam meningkatkan keperluan badan terhadap Vitamin B bagi memproses makanan tersebut.
  11. Antibiotik. Sesetengah antibiotik walaupun berguna bagi menghapuskan kuman yang menyebabkan jangkitan boleh menghapuskan sekali bakteria-bakteria baik dalam perut dan usus.
  12. Alahan Makanan. Mereka yang alah terhadap gluten atau laktosa boleh mengalami kekurangan sumber nutrisi diet yang penting seperti thiamine, riboflavin dan kalsium. 
  13. Kehilangan Nutrien Tanaman. Sumber makanan daripada tanaman seperti sayuran dan buah-buahan boleh kekurangan nutrien akibat pengurusan tanah yang lemah.
  14. Kemalangan dan Penyakit. Luka terbakar menyebabkan kehilangan protein, vitamin dan mineral. Pembedahan pula meningkatkan keperluan terhadap zink, Vitamin E dan nutrien yang terbabit dalam proses pembaikan sel.
  15. Tekanan atau Stress. Tekanan fizikal, emosi dan pencemaran boleh meningkatkan keperluan tubuh terhadap Vitamin B2, B5, B6 dan Vitamin C.
  16. Sindrom pra haid. Penyelidikan sains telah membuktikan bahawa 60% wanita yang mengalami masalah sindrom pra haid boleh mendapat manfaat dengan pengambilan suplemen Vitamin B6.
  17. Remaja. Proses tumbesaran yang pesat dari segi fizikal, emosi dan biokimia sewaktu usia remaja menyebabkan golongan remaja terutama perempuan memerlukan lebih banyak nutrien berbanding orang dewasa.
  18. Wanita Hamil. Kehamilan menyebabkan keperluan nutrien lebih banyak bagi memastikan proses tumbesaran yang sihat bagi ibu dan juga bayi.
  19. Pil Perancang. Pil perancang boleh mengurangkan penyerapan asid folik dan meningkatkan keperluan tubuh terhadap Vitamin B6, Vitamin C, zink dan juga riboflavin.
  20. Warga Emas. Peningkatan usia sering dikaitkan dengan pengambilan vitamin dan mineral khususnya zat besi dan kalsium yang berkurangan.

Jadi, mari kita nilaikan di mana kita berada.

~Kesihatan adalah amanah yang perlu dijaga~


Salam sayang,
Juhaina
PM/whatssapp: 013-2922464
FB: https://www.facebook.com/juhaina.mohamad