4 Sebab Berat Badan Anda Tidak Turun-turun

Berat badan yang ideal...semua orang mahu. Betul tak? Adakah anda salah seorang yang telah berusaha pelbagai cara, pelbagai petua, berhabisan wang ringgit untuk mengembalikan berat badan ideal anda tetapi berat badan anda tetap tidak turun-turun? Jadi anda mungkin perlu teliti sebab-sebab yang menyebabkan berat badan anda tidak turun-turun itu kenapa. Bila dah tau sebabnya, barulah boleh cara kaedah yang sesuai untuk atasinya...betul tak?
Menurunkan berat badan
Alamak ada quitick kat kuku lak. Kaki sapa la ni... (sumber google)
Makanya, ku ingin kongsikan dalam entry ku ini antara 4 sebab berat badan tidak turun setelah pelbagai usaha diet dilakukan.

1. Berlakunya Operasi Defisit Tenaga dalam Badan.
Apabila terdapat defisit tenaga kronik (lebih sedikit kalori datang daripada pergi keluar), dari masa ke masa badan mula memikirkan bahawa makanan sukar didapati. Ini menyebabkan badan berpegang kepada lemak sebagai satu cara untuk melindungi dirinya. Untuk membuat analogi, fikirkan badan anda seperti sebuah rumah. Jika anda tidak membuat wang yang cukup untuk membayar bil elektrik anda, apa yang anda lakukan? Biasanya kita akan fikirkan cara untuk meminimumkan penggunaan elektrik seperti jangan pasang aircond walaupun kepanasan, masak nasi guna periuk atas api, dan lain-lain. Harapnya situasi itu tak berlaku..huhu. Jadi, badan ini beroperasi dengan cara yang sama. Apabila tidak ada kalori yang cukup yang datang, badan menjimatkan tenaga dengan mengurangkan suhu badan (memperlahankan metabolisme), menolak jus pencernaan (membuat penghadaman lemah), mengurangkan nadi, dan memperlahankan fungsi tiroid (mengakibatkan tenaga yang kurang). Ini adalah tindak balas survival terbina dalam oleh badan, untuk membantu anda pergi lagi pada kurang makanan. Ini sering didorong melalui pengiraan kalori dan berdiet.
2. Anda Tidak Sihat dengan Sebenar-benar sihat
Menurunkan berat badan
Sihatkah aku???

Berat badan bukan keutamaan apabila badan anda dan organ-organ dalaman tidak dipelihara. Tiada jalan pintas untuk turunkan berat badan, ia harus datang hanya selepas badan adalah cukup sihat untuk melakukannya secara semulajadi. 
3. Anda Makan Makanan yang Melebihi Keupayaan Penghadaman Badan Anda
Menurunkan berat badan
Comelnya baby nak makan tembikai besar.
Ha, yang ni rasanya memang diriku la. Bab makan serah je kat ummi Ammar ni...hai. Apabila anda makan makanan yang melebihi keupayaan tubuh untuk mencerna, maka makanan-makanan itu akan mengerjakan anda.Ambik, kene kerjakan dengan makanan plak!.  Ini adalah perkara biasa bagi orang-orang yang bergelut dengan hutang pemakanan (kira macam qodho' makan). Kekurangan pemakanan membuat tubuh lebih sensitif kepada sukar untuk mencerna makanan, terutamanya susu dan gluten. Badan anda perlu membuang makanan tersebut. Setelah sistem badan normal, bolehlah makan lagi. Tapi, dalam Islam pun kan dh ajar makan ketika lapar , berhenti sebelum kenyang.
Menurunkan berat badan

4. Anda Mengabaikan Langsung Pengambilan Karbohidrat dan/ atau Gula 
Apabila anda tidak cukup makan karbohidrat yang tepat yang penting untuk merangsang metabolisma dan penukaran hormon tiroid (T4 kepada T3) di dalam hati, penurunan berat badan adalah hampir mustahil. Tanpa sebuah kedai yang cukup karbohidrat (glikogen) di dalam hati, badan tidak akan membuat cukup penukaran tiroid yang sangat penting ini. 
Begitulah kisahnya 4 sebab kenapa agaknya berat badan anda tidak turun-turun. Jadi, walaupun anda mungkin sedang berdiet untuk menurunkan berat badan, check juga faktor-faktor yang ku tuliskan tau.
Terima kasih sudi membaca..
Untuk dapatkan pelbagai produk kesihatan shaklee, dengan segala hormatnya hubungilah saya. Konsultasi percuma untuk pelanggan yang dikasihi.



Juhaina binti Mohammad
Shaklee independent distributor (1066975)
013-293 2464

COD : Krubong, Malim, Ayer Keroh, Durian Tunggal,Melaka tengah, alor gajah
Penghantaran : seluruh Malaysia

Comments

Popular posts from this blog

10 Cara Mudah, Murah dan Berkesan Atasi Liang Kulit Terbuka agar Wajah anda Tidak Seperti Kulit Limau

Berbaloikah Menghabiskan Duit dan Masa di The Shore Oceanarium Melaka?

Tips Menyimpan Sayur Agar Tahan Segar Lebih Lama dan Tiada Pembaziran