Skurvi??? Apakah Gejala Skurvi?

Skurvi adalah keadaan yang jarang berlaku yang boleh berlaku jika anda tidak mempunyai cukup vitamin C dalam diet anda.

Vitamin C ( juga dikenali sebagai asid askorbik ) adalah penting untuk tubuh kerana ia diperlukan untuk membuat kolagen . Kolagen adalah sejenis protein yang terdapat dalam pelbagai jenis tisu seperti kulit , saluran darah , tulang dan rawan (yang meliputi permukaan sendi) .

Tanpa vitamin C , kolagen tidak boleh diganti dan pelbagai jenis tisu memecahkan , yang membawa kepada gejala-gejala penyakit skurvi , termasuk:

  •     sakit badan
  •     keletihan
  •     kemunculan titik merah pada kulit
  •     pendarahan dan bengkak gusi

Vitamin C

Tidak seperti beberapa jenis vitamin, tubuh manusia tidak dapat membuat vitamin C. Oleh itu, semua vitamin C yang diperlukan oleh badan perlu datang dari diet seseorang.Cara terbaik untuk mencegah penyakit kudis adalah untuk makan makanan yang sihat , seimbang yang mengandungi banyak buah-buahan dan sayur-sayuran.

Siapa yang terbabit dengan penyakit skurvi?Orang cenderung untuk berfikir bahawa skurvi adalah penyakit zaman dahulu kerana diet kita dan taraf hidup telah bertambah baik selama ini.Walau bagaimanapun , walaupun ia jarang berlaku , kekurangan vitamin C boleh masih menjadi masalah kepada golongan tertentu , termasuk:
  • orang tua yang tidak mampu untuk mengekalkan diet yang sihat
  • orang yang merokok , atau mempunyai pergantungan kepada alkohol atau dadah
  • orang ke atas pendapatan yang rendah
Merawat skurvi

Doktor anda biasanya boleh mendiagnosis penyakit kudis dengan memeriksa tanda-tanda anda dan bertanya tentang diet anda. Mereka juga boleh menjalankan ujian darah untuk mengukur tahap vitamin C dalam darah anda.Rawatan untuk penyakit kudis adalah agak mudah. Ia melibatkan pengambilan makanan tambahan vitamin C dan makan makanan itulah yang tinggi dalam vitamin C. Ini dengan cepat perlu membalikkan tanda-tanda berbahaya skurvi.Hakikat bahawa seseorang mempunyai penyakit kudis ( skurvi) di tempat pertama biasanya merupakan tanda bahawa mereka terdedah atau hidup gaya hidup huru-hara. Oleh itu, rujukan kepada pakar pemakanan , pekerja sosial atau profesional penjagaan kesihatan mental yang diperlukan untuk mencegah episod seterusnya masalah skurvi atau lain-lain dikaitkan dengan kekurangan zat makanan.


Salam sayang dari saya,

Juhaina binti Mohammad
Shaklee independent distributor (1066975)
013-293 2464
COD : Krubong, Malim, Ayer Keroh, Durian Tunggal,Melaka tengah, alor gajah
Penghantaran : seluruh Malaysia

Fanpage: https://www.facebook.com/umminashuha

Blog : www.umminashuha.blogspot.com 

Comments

Popular posts from this blog

Pentingnya Hobi untuk Kurangkan Stress

Puisi yang Menyentuh Hati Seorang Perempuan

Tips Menghilangkan Parut Chicken Pox yang Cepat dan Berkesan