10 Punca Haid Tidak Teratur dan Cara Mengatasinya Agar Mudah Hamil

Assalamualaikum semua,

Allah yang Maha Pengasih kerana kurniakan satu keadaan datangnya haid kepada seorang wanita. Pastinya setiap sesuatu yang Allah jadikan akan ada hikmahnya dan sebab musabab. Sebab paling utama adalah kerana Allah jadikan wanita sebagai ibu yang melahirkan anak maka dengan itu Allah kurniakan rahim. Haid berlaku hasil daripada runtuhnya dinding-dinding rahim yang tebal di waktu kesuburan, dan apabila tidak berlaku persenyawaan terjadilah pengeluaran darah haid.

Kedatangan haid yang normal adalah dengan kitaran 28 - 35 hari setiap bulan, dan dalam setahun 11 - 13 kitaran. Adakah anda mempunyai kitaran haid yang normal dan teratur? Alhamdulillah, saya tiada masalah haid tidak teratur, kalau ada pun biasanya selepas melahirkan anak dan dalam tempoh 1 tahun penyusuan, haid tiada dan itu adalah normal. Jika haid tidak teratur, ia akan menyebabkan kesukaran untuk hamil atau merancang kehamilan kerana masalah kesuburan. Selain itu, ia juga mungkin akan menyebabkan mood swing atau emosi wanita kita terganggu. Kesian orang sekeliling kita tau kalau itu berlaku. Cuba anda tengok video ini.

10 Punca Haid Tidak Teratur

Haid yang tidak teratur berkemungkinan kerana faktor-faktor seperti:
1. Penurunan berat badan secara drastik. Mungkin dalam keghairahan untuk menurunkan berat badan, anda kurang mendapat lemak yang diperlukan semasa proses pengeluaran hormon haid.
2. Tekanan emosi juga akan mengganggu kitaran haid wanita.
3. Perancang keluarga akan mengganggu hormon wanita sekaligus haid pun kadang-kadang keluar kadang-kadang tak.
4. Pre Menopouse iaitu wanita dalam fasa ke arah menopouse adalah normal jika kitaran haidnya semakin berkurang.
5. Obesiti atau berat badan berlebihan merupakan salah satu tanda gangguan hormon. Maka secara tidak langsung ia akan mengganggu hormon haid.
6. Aktiviti fizikal yang berlebihan akan menyebabkan sangat kepenatan dan juga mengganggu hormon haid.
7. Gangguan pada kalenjar tiroid akan mengganggu aturan metabolisme tubuh dan juga aturan haid.
8. Ketidakseimbangan hormon secara keseluruhan badan.
9. Kehamilan pastinya akan menyebabka n haid tak keluar. Rasanya bila haid lambat keluar, bagi pasangan yang dah berkahwin, pastinya kehamilan yang mula-mula terlintas dalam kepala.
10. Penyakit di dalam rahim yang mungkin mengganggu kitaran haid wanita seperti kanser ovari. Segeralah berjumpa pakar kalau hal ini mengganggu anda.

Cara Mengatasi Haid tidak Teratur

Sekiranya anda mempunyai masalah kitaran haid tidak teratur, anda perlu kenalpasti faktornya dan pilih cara yang paling sesuai.
1. Rehat yang cukup adalah penting bagi wanita. Sekiranya seharian anda telah berperang dengan aktiviti fizikal yang memenatkan, dapatkanlah rehat yang cukup selepas itu.
2. Pola pemakanan yang sihat akan menyumbang kepada tubuh badan yang sihat. Ia secara tidak langsung akan menyeimbangkan hormon kita.
3. Berfikiran positif apabila berhadapan dengan sebarang situasi. Ia akan membantu kita bertenang, tidak tertekan, tidak mengganggu emosi makan hormon pun tidak terganggu.
4. Amalkan cara perancang kehamilan yang sesuai dengan individu. Anda perlukan konsultasi dari yang pakar.
5. Gaya hidup yang sihat merangkumi semuanya daripada aspek makanan, aktiviti fizikal, emosi dan lain-lain.

Bagaimana Merawat Haid tidak Teratur dengan Shaklee?

Dalam supplemen Shaklee ada satu set yang istimewa untuk wanita dalam membantu menyeimbangkan hormon kewanitaan. Antara supplemen yang ada ialah GLA Complex, vivix, B Complex.


GLA Complex adalah supplemen utama dalam menyeimbangkan hormon kita. Mari kita lihat apa yang bagusnya tentang GLA Complex ni:


GLA Complex Shaklee  merupakan Asid Linoleik Gama. Tentu anda biasa dengar Evening Primprose Oil (EPO) kan?. Di Shaklee, EPO dikenali sebagai GLA Complex Shaklee , malahan Gla ini jauh lebih baik dari EPO, kerana mengandungi Asig Linoleik Gama, Minyak Borage, Minyak benih bunga matahari & vitamin E, yang menjadikan jauh lebih baik dari EPO di luar sana.
  • Membantu mengawal dan mengatur kitaran haid
  • Membantu meningkatkan kesuburan 
  • Melegakan PMS (sindrom pra-haid)
  • Membantu dalam menangani menopus
  • Menguatkan kuku dan rambut
  • Menjadikan kulit lebih sihat dan berseri-seri
  • Membantu menangani ekzema 
  • Melegakan simptom akibat artritis reumatoid
  • Mengandungi vitamin E untuk menguatkan dinding arteri
  • Menguatkan imuniti tubuh
  • Memperlahankan proses penuaan (awet muda)
  • Mengurangkan blood-clot yang boleh menyebabkan serangan jantung
  • Mengawal kencing manis dan darah tinggi
  • Mengawal kolesterol
  • Untuk fungsi saraf
  • Membantu menstabilkan hormon dalam badan dan mengatasi masalah kulit jeragat terutama bagi wanita selepas bersalin 
  • Mampu mengecutkan cyst

Tentang vivix pula Vivix shaklee mempunyai kandungan Resveratrol yang sangat tinggi. Resveratrol ini bertindak sebagai anti-oksidan yang kuat berbanding anti-oksidan yang lain. Ini bermaksud, tinggi anti-oksidan maka semakin berkuranglah "Oxidative Damage". Dengan kata yang mudah, lebih banyak oxidative damage lebih banyak sel menjadi rosak, begitulah sebaliknya.
Fungsi Resveratrol itu tadi juga adalah melindungi telur yang belum atau hampir atau sudah matang daripada oxidate damage. Apabila telur yang 'dilindungi' ini selamat daripada menjadi rosak, ianya mempunyai peluang yang lebih tinggi untuk SURVIVE, MEMBESAR dan DISENYAWAKAN. Vivix Shaklee mempunyai salah satu mekanisma untuk memperbaiki sel-sel yang rosak atau abnormal.


Manakala B complex adalah anti stress paling ampuh agar emosi anda tidak mudah tercalar gitu. Selain itu anda akan lebih bertenaga.


Jika anda ingin ada masalah kitaran haid, atau sedang mencuba untuk hamil, saya suka sangat sekiranya anda sudi hubungi saya. Saya bersedia membantu.

Juhaina binti Mohamad
Shaklee independent distributor (1066975)
013-293 2464

COD : Krubong, Malim, Ayer Keroh, Durian Tunggal,Melaka tengah, alor gajah
Penghantaran : seluruh Malaysia

Comments

Popular posts from this blog

Pentingnya Hobi untuk Kurangkan Stress

Puisi yang Menyentuh Hati Seorang Perempuan

Tips Menghilangkan Parut Chicken Pox yang Cepat dan Berkesan