Apa Nak buat Kalau Kita Gemuk?


Assalamualaikum,

Jom baca akak nk kongsi cerita,

GEMUK
========

Istilah gemuk ni menakutkan dan sangat sensitif especially kaum hawa.



Gemuk sebenarnya adalah apabila seseorang tu mempunyai berat badan 20% lebih drpd berat ideal. So, anda kategori mana? Gemuk atau perasaan je diri tu gemuk?

Seseorang perlu risau apabila gemuk apabila ia mungkin menjejaskan aktiviti harian. Sukar melakukan aktiviti, mudah penat apabila banyak bergerak aktif, kaki mudah lenguh kerana tampung berat badan. Perlu juga merisaukan kesihatan keseluruhan badan, kerana gemuk salah satu tanda badan ada banyak lemak berlebihan dan tidak diperlukan. Paling risau kalau lemak2 tu menyeliputi organ2 dalaman seperti jantung, hati, dan lain2.

Anda perlu bertindak sesuatu jika anda berada dalam kategori gemuk sebenar ni. Untuk kategori perasan diri tu gemuk pun boleh buat sesuatu...pastinya anda perasan gemuk tu sebab ada lebihan2 di sana sini yang tidak dimahukan. Atau berasa kurang selesa..

Anda mungkin boleh menukar corak pemakanan. Ada yg pilih diet atkins, eat clean dan sebagainya. Ada yang ambil supplemen nk kurus. Apa pun pilihan yg dibuat, pastikan ia pilihan yang selamat dan berkesan.

#tsunamishaklee #tsunami2 #lifeamazing

Jom beli set kurus bajet bulan ni. Promo dah nak berakhir ni.. lai lai

Juhaina 013 2922 464



Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

Pentingnya Hobi untuk Kurangkan Stress

Puisi yang Menyentuh Hati Seorang Perempuan

Tips Menghilangkan Parut Chicken Pox yang Cepat dan Berkesan