Pengaruh Pemakanan Terhadap Perkembangan Kanak-kanak yang Perlu Ibubapa Ambil Tahu

Assalamualaikum semua,

Saya percaya yang kebanyakan kita ibu bapa ni masih dalam mood anak-anak baru mulakan sesi persekolahan. Apabila kita menghantar anak kita ke sekolah, pastinya harapan kita menggunung agar anak-anak kita akan mendapat ilmu yang diajarkan guru-guru di sekolah.



Sebagai ibubapa kita perlu mengambil berat juga tentang aspek pemakanan anak-anak. Ini kerana pemakanan juga akan menentukan tahap IQ anak-anak. Banyak kajian yang menunjukkan anak dengan diet pemakanan yang tinggi gula, lemak dan makanan berproses akan lebih rendah IQnya. Kita mesti tak mahu kan anak-anak kita jadi macam tu.


KESAN KEKURANGAN NUTRISI KEPADA KANAK-KANAK





Di Malaysia juga terdapat hasil kajian yang menunjukkan bahawa kanak-kanak mengalami kekurangan nutrisi (tubuh yang kurus, kurang berat badan dan ketinggian terbantut) atau pun kanak-kanak yang mengalami masalah berlebihan nutrisi (berat badan berlebihan, obes dan terlalu obes) mempunyai kebarangkalian yang lebih tinggi untuk mendapat skor bawah purata IQ.


Kekurangan makanan yang sihat boleh mengakibatkan pertumbuhan fizikal terbantut, perkembangan otak yang perlahan serta jmengurangkan sistem imunisasi badan. Akibatnya anak-anak mudah diserang penyakit dan secara tidak langsung mengganggu proses pembelajarannya.

MENGAPA NUTRISI PENTING UNTUK KANAK-KANAK?

Nutrisi yang seimbang sangat diperlukan untuk kanak-kanak. Antara khasiat penting yang boleh menyokong perkembangan otak dan proses tumbesaran mereka seperti protein, asid amino, DHA, magnesium, vitamin B dan kalsium.

Sebagai contoh, fungsi magnesium memainkan peranan dalam proses pembelajaran dan daya ingatan serta penting untuk tenaga bagi otak: ini dapat membantu kanak-kanak berusia empat tahun ke atas yang belajar cara untuk mengadaptasikan apa yang dipelajari melalui proses kreatif. Selain membantu pertumbuhan tulang dan melancarkan fungsi otot, Vitamin D sebenarnya melindungi mata dan daya penglihatan kanak-kanak, iaitu alat penting untuk sifat ingin tahunya.


PERANAN IBUBAPA

Sebagai ibubapa yang mengasihi anak-anak, pastinya kita harap yang terbaik untuk anak-anak. Jadi, kita terlebih dahulu berikan yang terbaik. Kita perlu memantau perkembangan mereka. Boleh juga buat perbandingan dengan kebolehan rakan sebaya atau melalui carta kebolehan anak mengikut umur.Berikan mereka makanan yang baik dan menyihatkan. Untuk menyokong lagi keperluan nutrisi mereka, berikan supplemen yang bagus. Shaklee ada set untuk kanak-kanak. Tapi orang dewasa pun boleh je tumpang sekaki.

SET KANAK-KANAK SHAKLEE

Dalam set kesihatan optimum kanak-kanak ni mengandungi:



Meal Shakes

                                  
  • Minuman berperisa vanila yang lazat dan disukai anak-anak
  • Mengandungi 19 vitamin dan mineral penting
  • Rendak lemak dan rendah glisemik
  • Sumber protein dan kalsium
  • Sesuai untuk hidangan sarapan pagi dan sebelum tidur
  • sesuai bukan sahaja untuk kanak-kanak tetatpi... Ibu menyusu yang mahu menguruskan badan, Ibu hamil yang mengalami alahan dan sukar untuk makan hidangan yang lengkap dan seimbang, Mereka yang mengalami masalah untuk menelan vitamin dalam bentuk pil dan Warga tua

Nota : Setiap bancuhan Shaklee Meal Shake memberikan satu pertiga daripada US RDA dengan 19 vitamin/ galian yang diperlukan bersama dengan protein, galian dan 3gm serat. Ia adalah pemakanan tambahan yang lengkap.

OmegaGuard





  • # Penting bagi perkembangan dan fungsi otak
  • # Meningkatkan sistem imunisasi
  • # Menapis segala virus dan bacteria daripada badan.
  • # Kanak-kanak yang mengambil Omega-3 sedari kecil dapat mengurangkan jangkitan pernafasan.

 Chewable Vita-C @ 100mg



Menguatkan Fungsi Imunisasi. Tubuh badan anda boleh melakukan banyak perkara, tetapi ia tidak boleh membuat atau menyimpan vitamin C.
  • Membantu mengekalkan pertahanan semulajadi tubuh badan
  • Membantu anda menjaga kesihatan gigi dan gusi serta struktur tulang. Ia sangat penting bagi gigi yang kuat dan gusi yang sihat
  • Meningkatkan penyerapan zat besi daripada sumber bukan daging
  • Untuk kesihatan tulang, gigi, gusi serta juga struktur am tubuh badan

Vita-Lea® for Children Chewable




  • Menyediakan 19 vitamin dan mineral penting
  • Sumber kalsium untuk pembinaan tulang
  • Baik untuk kesihatan
  • Sumber harian tambahan bagi vitamin B




Jika anda sayangkan anak-anak anda, hubungi saya untuk membantu anda.



Juhaina binti Mohamad
Shaklee independent distributor (1066975)
013-292 2464

COD : Krubong, Malim, Ayer Keroh, Durian Tunggal,Melaka tengah, alor gajah
Penghantaran : seluruh Malaysia


Comments

Popular posts from this blog

Pentingnya Hobi untuk Kurangkan Stress

Puisi yang Menyentuh Hati Seorang Perempuan

Tips Menghilangkan Parut Chicken Pox yang Cepat dan Berkesan